dinsdag 16 maart 2010

Ding #4 en #5

Vorige week ben ik keurig begonnen met ding #4: RSS feeds. Eerst heb ik de uitleg gelezen en de filmpjes bekeken. De filmpjes maakten vooral veel duidelijk. Ik wist in theorie wel wat RSS feeds zijn, maar door het 'zien' gaat het meer leven!
Vervolgens koos ik ervoor om Google Reader te gebruiken. Reden: lekker makkelijk met mijn gmail-account. Alles bij elkaar; de feeds, de agenda, het weblog, de documenten.
Deze week heb ik me ook aangemeld bij Netvibes, vooral omdat dat in de cursus zo wordt aangeraden. En wat schetst mijn verbazing: ik vind de informatie op de Netvibes pagina veel overzichtelijker en prettiger leesbaar!
Dit trouwens in tegenstelling tot veel medecursisten. Gelukkig biedt het www voor 'elk wat wils'.

Ding #5 gaat over het vinden van RSS feeds. Ik merk dat ik mezelf er voortdurend aan moet herinneren dat ik op websites ga speuren naar een feed. Dat is nog geen automatisme. Ook heb ik tot mijn spijt moeten constateren dat niet elke weblog provider feeds toevoegt. Zo is er een weblog dat ik al jaren volg, maar helaas zonder feeds! Dat blijft dus 'ouderwets' regelmatig checken of er iets nieuws op staat :-)

2 opmerkingen:

  1. Hoi Esther,

    Klopt. Ben vanavond bezig geweest met het zoeken naar interessante sites. Die zijn binnen mijn interesseveld wel te vinden, maar niet allemaal voorzien van een feed. Jammer.

    Groetjes Coos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Esther,
    Helaas hebben inderdaad nog niet alle websites een RSS-feed. Er is wel een site die van websites zonder RSS-feed een RSS-feed aanmaakt (Feedity). Dit werkt nog niet optimaal, maar misschien toch een goede tip. Ik heb deze pagina ook even als tip op de 23 dingen site gezet.

    BeantwoordenVerwijderen