zondag 18 april 2010

Ding #10: Del.icio.us

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er 2 weken tegenaan heb lopen hikken: het starten met Del.icio.us. Op deze mooie zondagmiddag moest het er dan toch maar van komen. Laptopje in de tuin en starten maar. Eerder deze week had ik de bijbehorende filmpjes al bekeken en een enkele handleiding kruislings doorgelezen. Het was me wel duidelijk wat de voordelen van delicious zijn.

Eerst heb ik de delicious-pagina van 23dingen bekeken. Ik zag enkele bookmarks die ik voor mijn gevoel kon herleiden naar medecursisten: leuk!
Toch begon het bij het zien hiervan te kriebelen: wat is er nu handiger dan dat ik mijn eigen verzamelde bookmarks overal kan raadplegen. Dus ik heb mijn yahoo-account opgefrist (oeps, ik wist mijn ID niet meer, maar met een mailtje naar Yahoo was dat snel opgelost) en ingelogd.
Nu wilde ik natuurlijk mijn eigen bookmarks van mijn laptop importeren in Delicious. Dit programma leidt je stap voor stap erdoorheen: zonder enig probleem lukte dit. Ik heb er vooralsnog wel voor gekozen om mijn bookmarks privé te houden, maar dat heeft ermee te maken dat ik verschillende bookmarks nog wil aanpassen (andere/betere tags toevoegen) en andere verwijderen.

Het grappige is dat Rob, doordat ik zo met Delicious bezig ben, zijn eigen Delicious-account weer helemaal herontdekt heeft. Inmiddels heeft hij enkele interessante bookmarks met mij gedeeld, zodat ik ook al kennis heb gemaakt met het sociale aspect :-)

Ik denk dat ik Delicious in mijn werk echt ga gebruiken: alle websites van de scholen waarvoor ik werk kan ik nu eenvoudig oproepen, evenals bijvoorbeeld de site van SSS - Stichting Schrijvers School Samenleving - waarmee ik regelmatig contact heb om schrijversbezoeken te regelen en de diverse mediacoach-sites. En dat ongeacht aan welke computer ik werk; iets dat erg makkelijk is voor iemand die in 3 (soms 4) verschillende vestigingen werkt en thuis ook nog regelmatig iets voor de bieb doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten