dinsdag 1 juni 2010

Sociale Netwerken: ding #19

Mijn eerste kennismaking met een online sociaal netwerk was ruim 12 jaar geleden toen ik voor het eerst zwanger was. Ik was een enthousiast bezoeker en gebruiker van het discussieforum van Ouders Online.
Later zijn daar heel wat sociale netwerken bij gekomen. Ik probeer een uitputtende opsomming te geven:
Schoolbank, Hyves, Facebook, LinkedIn, Workmates (inmiddels opgeheven), Bibliotheek 2.0, Platform mediacoaches (een besloten forum, alleen toegankelijk voor gecertificeerde mediacoaches), me.com (een netwerk voor Apple-gebruikers), Flickr, YouTube, LibraryThing, Twitter, Instant Messaging, Yahoo, Blogger.....
Ik weet bijna zeker dat deze opsomming niet volledig is. Natuurlijk gebruik ik al deze netwerken niet even intensief. En sommige heb ik in het verleden heel intensief gebruikt maar nu niet meer en omgekeerd. Er komen ook steeds nieuwe - interessante en nuttige - netwerken bij.

Feit is wel dat sociale media veel tijd kosten, heeeel veeeel tijd!!

Voor toepassing van sociale media in de bibliotheek zie ik wel mogelijkheden, maar of ze allemaal even nuttig en succesvol zullen zijn....
Je bibliotheek op hyves heeft volgens mij geen toegevoegde waarde. Je bibliotheek op Twitter weer wel, mits het goed bijgehouden wordt en je interessante nieuwtjes te melden hebt.
Deze toepassingen staan voor de bibliotheek nog in de kinderschoenen, maar ik denk dat ze in de - nabije - toekomst wel deel gaan uitmaken van de manier waarop de bibliotheek naar buiten treedt en zich profileert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten