zondag 30 januari 2011

ding #22: bibliotheek 2.0

Dit 'ding' is een kolfje naar mijn hand. Ik roep het al een tijdje: de bibliotheek in de huidige vorm heeft de langste tijd gehad.
Dit is NIET erg!! De meerwaarde van de bibliotheek zit 'm in de deskundigheid van de medewerkers, niet meer in het verstrekken van 'leesvoer'. De digitalisering heeft ervoor gezorgd dat daar andere wegen voor bestaan. Dit is een ontwikkeling die gewoon gebeurt; willen we daar als bibliotheek een rol in spelen, dan moeten we daarin mee gaan.

Belangrijk daarbij is dat we een netwerk vormen en elkaars ideeën overnemen. Dit gebeurt heel goed op de ning van bibliotheek 2.0. Ik las van de week dat er inmiddels meer dan 5000 profielen op staan. Mijn ervaring is dat er in dit netwerk zeer intensief informatie en tips uitgewisseld worden.

Een - vind ik - hele mooie ontwikkeling is de komst van de tablet pc. Inmiddels ben ook ik in het bezit van een iPad. De toepassingen groeien iedere dag, en ik zie nu al heel veel mogelijkheden voor het gebruik van de iPad bij leesbevorderingsactiviteiten in de scholen.

Tenslotte een link naar de site van de Brabantse Netwerk Bibliotheek, waarop al heel veel toepassingen van de iPad in de bieb te vinden zijn: http://www.bnbibliotheek.nl/themas/ict/ipads-de-bibliotheek

1 opmerking:

  1. "Ik roep het al een tijdje: de bibliotheek in de huidige vorm heeft de langste tijd gehad.
    Dit is NIET erg!!"
    Esther, helemaal gelijk. Net zoals zoveel andere beroepsgroepen moeten we met de tijd mee en dan liggen er zoveel mooie kansen voor ons.

    groet,

    Dennie

    BeantwoordenVerwijderen